Salah saiz spark plug

Salah saiz spark plug


Isu kesalahan pemilihan plug panjang pada motor 4-stroke 


Salam,

Tempat Spark plug adalah pada Head Cylinder mana-mana enjin bermotor.Bagi enjin motor 4-stroke di dalam Head terdapat beberapa komponen kerja enjin seperti Chamshaft dan Valve namun sebiji plug tidaklah menganggu komponen tersebut sehingga ada kesalahan pada ukuran saiz  plug itu.

Spark plug dikeluarkan oleh pengeluar seperti ternama NGK, Denso adalah berlainan saiz mengikut jenis motor contohnya Yamaha rxz B8es,Y100 Bp7hs,lagenda 110 c6,Honda c70 c6 dan Wave 125 guna CPR6EA-9 (NGK).Saya tidak mahu pergi jauh tentang saiz plug motor anda kerana anda boleh cek sendiri di buku panduan pengeluar motor anda pakai itu,apa yang yang saya mahu ulaskan di sini ialah mengenai isu salah masuk Spark Plug.Maksudnya di sini ialah motor menggunakan plug berlainan dari asal,bukan dari segi jenama plug tapi dari segi saiz plug.

Sebagai contoh anda boleh lihat sendiri diameter plug untuk motor Honda Ex5 dengan Lc 135,jelasnya jika dilihat dengan mata kasar ia adalah sama cuma yang membezakan keduanya ialah ukuran panjang pada benang plug itu.Panjang benang itu adalah yang paling penting sebenarnya.

Jadi,semalam saya dapat satu kes salah masuk Spark Plug pada motor Modenas kriss yang sepatutnya menggunakan plug dengan kod c6 atau c7 tapi tersilap menggunakan plug cpr6.Kesannya membuat owner garu kepala.."kenapa motor aku tak mahu hidup padahal guna plug baru,tadi plug lama elok saja hidup cuma sempot sikit saja.."

Jadi saya pun seperti biasa lah
periksa apa masalahnya..hasil pemeriksaan yang saya buat pada motor itu,bahagian api tak ada masalah cuma motor saja tak ada 'compression'.Motor tak ada compression datangnya dari bahagian pembakaran,jadi langkah seterusnya ialah dengan membuat Top Overhaul.

Kesan salah guna Spark Plug


Setelah selesai  membuka komponen Top,saya dapati benang plug tadi sudah melebihi kedudukan yang sepatutnya.Kesannya ialah Valve sudah terkena pada bahagian bawah plug itu.Apa jadi bila Valve terkena plug?

Valve bengkok!..kalau valve bengkok makanya pasti Valve bocor dan apabila Valve bocor seterusnya akan mengakibatkan enjin hilang compression dan enjin tak mahu hidup.

Pada masa sekarang sebiji plug NGk berharga sekitar
 RM 5 untuk plug saiz C6 dan jika dibandingkan dengan kos membuat Top Overhaul ia adalah berlipat kali ganda.Jadi amatlah merugikan kepada pemilik jika perkara ini terjadi.

Mengapa terjadi? Kemungkinan kita tak memeriksa terlebih dahulu panjang plug tersebut, walaupun kita merasakan telah  membeli plug yang benar untuk motor kita sebaiknya buat pemeriksaan semasa memasang plug.Jadi,tolong ya..motor sendiri ke atau kalau nak tolong orang tepi jalan tu sila ukur panjang plug yang dia pakai adalah sama dengan plug yang kita mahu pasangkan itu.

Suka saya jelaskan lagi sempena anda berada di sini tentang begaimana Valve boleh terkena plug yang salah saiz itu.Lihat gambar di bawah ini

Gambar kesan plug


Keterangan: Valve adalah bergerak secara turun naik semasa enjin beroperasi

Pilih plug yang betul

Comments

  1. Assalamualaikum bang nak tanya kos baiki atau buat track benang lubang spark plug berapa ?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ciri spark plug

Masalah karburator